Politikken

Nytt program

Program Ås AP 2015-2019

Forord

Ås kommune står overfor store utfordringer i de fire årene som kommer. Universitetet vokser og vi venter på veterinærstudentene og veterinærinstituttet. Dette representerer store investeringer i Ås og samtidig store muligheter. I samme periode skal det gjennomføres en stor kommunereform og Ås kommune må delta aktivt i arbeidet med å avklare om vår plass er som en del av en ny og større kommune i Follo eller om Ås kommune skal fortsette som egen kommune også framover.

Samtidig med disse to store oppgavene er kommunen vår velsignet med en folketallsvekst som er større enn i de fleste andre kommuner i Norge, og vi må finne ut hvor alle disse menneskene skal bo og sørge for at de får de tjenester de har krav på.

Ås kommune er en god kommune å bo i – og Ås Arbeiderparti har ledet kommunen i et nært samarbeid med andre partier og kommunens administrasjon i arbeidet for å gjøre det bedre å bo og leve i Ås.

Dette er et arbeid som aldri blir fullført – det står hele tiden nye oppgaver i kø som må løses. Det du nå har i hånden er vårt valgkampprogram for de fire neste årene. Vi håper du finner saker som er viktige for deg og dine i dette programmet.

Ordfører Johan Alnes har styrt skuta med trygg hånd i mange perioder. Nå trer han tilbake og Ås Arbeiderparti går til valg med Ola Nordal som ny ordførerkandidat og Wenche Berg som ny varaordførerkandidat. Ola Nordal har sittet i kommunestyret én periode og har ledet Hovedutvalg for teknikk og miljø og har stor innsikt og kompetanse i samfunnsplanlegging og –utvikling. Wenche Berg er tilbake i politikken etter noen perioder med andre aktiviteter. Hun har tidligere vært vår gruppeleder i kommunestyret og er en erfaren politiker med et bredt engasjement.

Ås Arbeiderparti ønsker alle et godt valg og håper at våre løsninger og forslag faller i smak

Ivar Ekanger

Styreleder Ås Arbeiderparti

Hovedoppgaver for Ås Arbeiderparti i perioden 2015-19

1. Møte befolkningsveksten i kommunen med effektiv arealbruk og utrede store, alternative langsiktige utbyggingsområder uten nedbygging av dyrka mark og bevare det åpne jordbrukslandskapet for matproduksjon, forskning, friluftsliv og naturopplevelse

2. Planlegge og realisere utvidelse av Åsgård, Solberg og Rustad skoler og planlegge utvidelse av Sjøskogen skole

3. Etablere flere boliger for demente og flere sykehjemsplasser.

4. Planlegge videre utbygging av tilrettelagte boliger og bokollektiv for eldre

5. Bygge nye barnehager på Nordby og i Ås-området

6. Bekjempe fattigdom gjennom tverretatlig samarbeid, herunder kartlegge virkemidler og tiltak for å redusere fattigdom i barnefamilier

7. Legge til rette for god inkludering og integrering og bidra til å videreutvikle Ås som flerkulturell og mangfoldig kommune

8. Sikre gode møteplasser mellom de eldre og mellom generasjonene og etablere Frivillighetens Hus som fundament for økt satsing på frivillig innsats

9. Arbeide for et bedre kollektivtilbud i samarbeid med Ruter og NSB, herunder bedre kollektivterminaler med parkeringsmuligheter, og bedre forbindelse innad i kommunen

God samfunnsplanlegging og arealbruk

2. Utvikle gode tettsteder med universell utforming og god dekning av kollektivtransport i form av buss og jernbane

3. Legge vekt på estetikk og opplevelseskvaliteter i tettstedsutviklingen

4. Legge til rette for og arbeide aktivt for et godt hotelltilbud i Ås sentrum

5. Sikre framtidig boligbygging med høy arealutnyttelse

6. Sikre gode bo- og skolemiljøer i kommunens ytterområder for dem som ønsker å bo landlig

7. Samarbeide med organisasjoner, skoler/barnehager, lokalt næringsliv og enkeltpersoner om bevaring og utvikling og oppgradering av friluftslivs- og aktivitetsområdene i kommunen

8. Styrke vedlikehold og bruk av kommunens egne eiendommer og bygninger og lage en plan for prioritering av vedlikeholdsinnsatsen

9. Utvikle og realisere kommunens eiendom på Dyster-Eldor for tomtesalg og boligbygging

10. Forvalte kommunens eiendom Breivoll i samsvar med reguleringsplanen slik at verdiene på eiendommen tas vare på, og slik at eiendommen kan være et sted for rekreasjon og trivsel for befolkningen

11. Være aktiv i regjeringens kommuneprosjekt for å bidra til et godt grunnlag for framtidige beslutninger om kommunestruktur og -samarbeid

Folkehelse og frivillighet

1. Være en foregangskommune når det gjelder oppfølging av samhandlingsreformen, gjerne i samarbeid med de frivillige organisasjoner

2. Sikre god kompetanse i helse- og sosialetaten for å sikre god kvalitet i tjenestetilbudet

3. Sørge for god oppfølging av barn, unge og voksne med psykiske problemer eller rusproblemer

4. Tilrettelegge for friluftsliv som fundament i kommunens helsefremmende arbeid for alle generasjoner og i kommunens integreringsarbeid

5. Invitere de frivillige organisasjonene til å bidra og legge til rette til bedre folkehelse gjennom felles tiltak for en sunnere livsstil og være med å bidra til et godt liv med gode møteplasser

Friluftsliv i Ås

1. Bevare viktige friluftsområder i kommunen

2. Samarbeide med frivillige lag og foreninger og grunneiere om felles retningslinjer for merking og standard på turveier og stier

3. Legge til rette for at friluftsliv og naturopplevelse er en naturlig del av oppveksten til barn som vokser opp i Ås kommune

Trygg oppvekst og utvikling for barn og unge

1. Bekjempe fattigdom gjennom tverretatlig samarbeid, herunder kartlegge virkemidler og tiltak for å redusere fattigdom i barnefamilier

2. Bekjempe frafall i skolen gjennom økt vekt på praktisk læring og et godt samarbeid mellom skolene, kommunen, NAV og næringslivet

3. Bekjempe mobbing gjennom å ansvarliggjøre lederne i skolene og barnehagene, og å organisere et nettverk mellom de ansvarlige for helse- og miljøarbeidet. Peke ut en ansvarlig koordinator i kommunen for anti-mobbearbeidet. Studere og eventuelt bruke Prinsdalsmodellen

4. Sikre god inkludering av flyktningebarn i barnehager og skoler

5. Ivareta barn og unge gjennom et trygt og faglig sterkt barnevern som samarbeider nært med skoler og barnehager

6. Sikre gode barnehageplasser til alle barn

7. Sikre et godt skoletilbud som bygger på kunnskap og fellesskap, og der elevene skal oppleve trygghet, faglig og personlig utvikling og utvikle god mestringsevne

8. Planlegge og realisere utvidelse av Åsgård, Solberg og Rustad skoler og planlegge utvidelse av Sjøskogen skole

9. Bygge nye barnehager på Nordby og i Ås-området

10. Sikre at barnehager, skoler og barnevern har medarbeidere med god faglig og flerkulturell kompetanse og nødvendig spesialkompetanse

11. Videreføre Kulturskolen og støtte til lag og foreninger i kommunen

12. Legge til rette for fritidstilbud for uorganisert ungdom og unge voksne i dialog med ungdommen

13. Arbeide for at kommunen skal øke bruken av lærlinger og lærekandidater og tilby praksisplasser til ungdom under 25. På sikt er målet to lærlinger/lærekandidater pr 1000 innbyggere i kommunal virksomhet

Trygghet og aktivitet for voksne mennesker

1. Legge større vekt på frivillig innsats i kommunen for å styrke viktige nettverk mellom mennesker som trenger det.

2. Sikre gode møteplasser mellom de eldre og mellom generasjonene og etablere Frivillighetens Hus som fundament for økt satsing på frivillig innsats

3. Etablere flere boliger for demente og flere sykehjemsplasser

4. Planlegge videre utbygging av tilrettelagte boliger og bokollektiv for eldre

5. Arbeide for å få flere boliger for unge voksne